ODPORNOŚĆ NA RÓŻNE RODZAJE PERSWAZJI
Nadal otwarte pozostaje pytanie, czy lata indoktrynacji uczyniły Polaków odpornymi na różne rodzaje masowej perswazji, czy raczej sprawiły, że stali się oni podatni na całkiem odmienną i znacznie przyjemniejszą reklamę towarów i usług — tego do czego przez lata tęsknili. Początek lat dziewięćdziesiątych przyniósł, wraz z przemianami ustrojowymi, gwałtowny rozwój różnych odmian działalności reklamowej, z których najbardziej widoczna była reklama telewizyjna. Początkowo Polacy przyjęli reklamy dość chłodno, traktując je, przynajmniej w deklaracjach, jako „obce ciało”. W 1993 roku aż 73% badanych przez OBOP Polaków stwierdziło, że w telewizji emituje się zbyt dużo reklam; jednocześnie sprzedaż niektórych reklamowanych artykułów (np. proszków do prania) wzrastała kilkukrotnie w ciągu roku, co stanowi niezwykle wysoki wskaźnik.