MACHINA REKLAMOWA
Ewolucję reklamowania można by przedstawić jako continuum, poczynając od ulotki, plakatu, reklamy bezpośredniej, a kończąc na dzisiejszej elektronicznej, skomputeryzowanej machinie o globalnym zasięgu i znaczeniu. Machina reklamowa, będąca w istocie ogromnym, samoistnym biznesem, wykorzystuje konsumentów, podrażając ponad konieczność ceny towarów, zarabia bowiem na swoje nadzwyczaj dostatnie utrzymanie.Osobna grupa zarzutów dotyczy manipulowania dzieckiem jako specyficznym odbiorcą reklam i konsumentem oraz wykorzystywania dzieci w działalności reklamowej. S. Kuśmierski w swej książce Reklama jest sztuką pisze, że wraz z rozwojem społeczeństw konsumpcyjnych krytyka reklamy zaczęła tracić na znaczeniu. Myślę, że stwierdzenie to jest słuszne, gdy odnieść je do dawnej fali krytyki typu „konsumenckiego”, dotyczącej konkretnych przypadków oszustw, kłamstw, szarlatanerii i manipulacji.